2014. január 14., kedd

Verdi: Don Carlos (1886)


Végül 1886-ban Modenában került bemutatásra a negyedik (vagy hetedik) változat, melyről érdekes módon a Verdi-levelezésben semmi említés nem történik. Egy Verdi-kutató szellemes megállapítása szerint ez a változat “olló és ragasztó” munkája volt. Összesen annyiból állt, hogy ismét öt felvonást tartalmazott. Don Carlos áriáját visszahelyezte a fontainebleau-i képbe, annak helyére visszaállította a párizsi verzió recitativóit. Ebből a változatból, csakúgy, mint az 1884-esből, elmarad a párizsi verzió balettzenéje, mely időközben, mondhatni, önálló életre kelt.

Halljunk akkor egy 1970-es és (a már említett) 1977-es felvételt.

Az EMI 1970-es felvétele (2000-ben digitálisan újrakeverve)


Don Carlo - Plácido Domingo
Filippo II - Ruggero Raimondi
Rodrigo - Sherrill Milnes
Il Grande Inquisitore - Giovanni Foiani
Un Frate - Simon Estes
Elisabetta di Valois - Montserrat Caballé
La principessa Eboli - Shirley Verrett
Tebaldo - Delia Wallis
Il Conte di Lerma - Ryland Davies
Un Araldo Reale - John Noble
Una voce dal cielo - María-Rosa del Campo
Ambrosian Opera Chorus - John McCarthy
Orchestra of the Royal Opear House, Covent Garden - Carlo Maria Giulini
(18-31 Aug. 1970, Walthamstow Town Hall)

Tartalmazza a librettót is német, olasz, angol és francia nyelven, bejelölve az egyes számokat.

Atto primo
01 - Su Cacciator! pronti o la belva (Coro)
02 - Fontainebleau! foresta immensa e solitaria! (Carlo)
03 - Io la vidi e al suo sorriso (Carlo)
04 - Il suon del corno alfin nel bosco tace (Carlo/Tebaldo/Elisabetta)
05 - Al mio pie', perchè? (Elisabetta/Carlo)
06 - Di qual amor, di quanto ardor (Elisabetta/Carlo)
07 - Al fedel ch'ora viene, o signora (Tebaldo/Elisabetta/Carlo)
08 - L'ora fatale è suonata (Elisabetta/Carlo)
09 - Inni di festa lieti echeggiate (Coro/Elisabetta/Carlo)
10 - Il glorioso Re di Francia (Conte di Lerma/Coro/Elisabetta)
11 - Vi benedica, Iddio dal ciel! (Coro/Elisabetta/Carlo)
Atto secondo
12 - Preludio
13 - Carlo, il sommo Imperatore (Coro/Un Frate)
14 - Al chiostro di San Giusto (Carlo/Un Frate)
15 - E lui! desso! I'Infante! (Rodrigo/Carlo)
16 - Questo arcano dal Re non fu sorpreso ancora? (Rodrigo/Carlo)
17 - Dio, che nell'alma infondere amor (Carlo/Rodrigo/Coro/Un Frate)
18 - Sotto ai folti, immensi abeti (Coro di Dame/Tebaldo)
19 - Tra queste mura pie la Regina (Eboli/Dame)
20 - Nei giardin del bello (Eboli/Tebaldo/Dame)
21 - La Regina!...Un'arcana mestizia...(Dame/Eboli/Elisabetta/Tebaldo/Rodrigo)
22 - Che mai si fa nel suol francese (Eboli/Rodrigo/Elisabetta)
23 - Carlo, ch'è sol il nostro amore (Rodrigo/Eboli/Elisabetta)
24 - Io vengo a domandar (Carlo/Elisabetta)
25 - Perduto ben, mio sol tesor (Carlo/Elisabetta)
26 - Oh! Carlo! oh! Carlo! (Carlo/Elisabetta)
27 - Il Re!...Perchè sola è la Regina? (Tebaldo/Filippo/Coro)
28 - Non pianger, mia compagna (Elisabetta/Rodrigo/Coro/Filippo)
29 - Restate!...Al mio regal (Filippo/Rodrigo)
30 - O Signor, di Fiandra arrivo (Rodrigo/Filippo)
31 - Quest'è la pace che voi date al mondo? (Rodrigo/Filippo)
32 - Osò lo sguardo tuo penetrar il mio soglio (Filippo/Rodrigo)
Atto terzo
33 - Preludio
34 - A mezzanotte, ai giardin della Regina (Carlo/Eboli)
35 - Ciel! Non è la Regina! (Carlo/Eboli)
36 - Che disse mai? (Rodrigo/Eboli)
37 - Al mio furor sfuggite invano (Eboli/Rodrigo/Carlo)
38 - Ed io, che tremava al suo aspetto! (Eboli/Rodrigo/Carlo)
39 - Tema per te, falso figliuolo (Eboli/Rodrigo/Carlo)
40 - Carlo! se mai su te fogli importanti serbi (Rodrigo/Carlo)
41 - Spuntato ecco il dì d'esultanza (Coro)
42 - Il corteggio reale (Orchestra/Coro)
43 - Schiusa or sia la porta del tempio! (L'Araldo/Coro)
44 - Nel posar sul mio capo la corona (Filippo/Coro/Elisabetta/Carlo/Rodrigo/Deputati)
45 - A Dio voi foste infidi, infidi al vostro Re (Filippo/Coro/Elisabetta/Tebaldo/Carlo/Rodrigo/Deputati)
46 - Sire! egli è tempo ch'io viva! (Carlo/Filippo/Elisabetta/Tebaldo/Rodrigo/Coro)
47 - O ciel! Tu! Rodrigo! (Carlo/Coro/Elisabetta/Filippo/Voce dal Cielo/Deputati)
Atto quarto
48 - Introduzione
49 - Ella giammai m'amò! (Filippo)
50 - Dormirò sol nel manto mio regal (Filippo)
51 - Il Grand' Inquisitor! (Conte di Lerma/L'Inquisitore/Filippo)
52 - Nell' ispano suol mai l'eresia dominò (L'Inquisitore/Filippo)
53 - Mio padre, che tra noi la pace alberghi ancor (Filippo/L'Inquisitore)
54 - Giustizia, giustizia, Sire! (Elisabetta/Filippo)
55 - Ardita troppo voi favellate! (Filippo/Elisabetta/Eboli/Rodrigo)
56 - Ah! si maledetto, sospetto fatale (Filippo/Elisabetta/Eboli/Rodrigo)
57 - Pietà! Pietà! perdon! (Eboli/Elisabetta)
58 - Ah! più non vedrò la Regina! O don fatale, o don crudel (Eboli)
59 - O mia Regina, io t'immolai (Eboli)
60 - Son io, mio Carlo (Rodrigo/Carlo)
61 - Per me giunto è il dì supremo (Rodrigo)
62 - Che parli tu di morte? (Carlo/Rodrigo)
63 - O Carlo, ascolta, la madre.... (Rodrigo)
64 - Io morrò, ma lieto in core (Rodrigo)
65 - Mio Carlo, a te la spade io rendo (Filippo/Carlo/Conte di Lerma/Eboli/L'Inquisitore)
Atto quinto
66 - Introduzione (Orchestra)
67 - Tu che le vanità (Elisabetta)
68 - Carlo qui verrà! Sì! (Elisabetta)
69 - Addio! Addio, bei sogni d'ôr (Elisabetta)
70 - Tu che le vanità (Elisabetta)
71 - E dessa!...Un detto, un sol (Carlo/Elisabetta)
72 - Vago sogno m'arrise! (Carlo/Elisabetta)
73 - Ma lassù ci vedremo (Elisabetta/Carlo)
74 - Sì, per sempre! (Filippo/L'Inquisitore/Elisabetta/Carlo/Un Frate/Familiari)

Mp3 - 44100 Hz - 256 kbps

vagy


Az 1977-es Myto Records kiadás


Don Carlo - José Carreras
Filippo II - Nicolai Ghiaurov
Rodrigo - Piero Cappuccilli
Il Grande Inquisitore - Evgeny Nesterenko
Un Frate - Luigi Roni
Elisabetta di Valois - Mirella Freni
La principessa Eboli - Elena Obraztsova
Tebaldo - Stefania Malagù
Il Conte di Lerma - Gianfranco Manganotti
Un Araldo Reale - Antonio Savastano
Una voce dal cielo - Francesca Caldara
Un corifeo - Luigi De Corato
Otto deputati fiamminghi - Bruno Grella, Mario Mattiotti, Carlo Meliciani, Giuseppe Morresi, Leonida Bergamonti, Saverio Safina, Aldo Reggioli, Domenico Versaci
Orchestra e Coro del Teatro alla Scala di Milano - Claudio Abbado (7 December 1977)

Atto I
01 - L'inverno e lungo! La vita e dura! (Coro, Corifeo)
02 - Sentite la? la tromba suona! (Coro, Elisabetta)
03 - Fontainebleau! Foresta immensa (Carlo)
04 - Io la vidi e al suo sorriso (Carlo)
05 - Il suon del corno alfin nel bosco tace. (Carlo, Tebaldo, Elisabetta)
06 - Che mai fate voi? (Elisabetta, Carlo)
07 - Di qual amor, di quant'ardor (Elisabetta, Carlo)
08 - Al fedel ch'ora viene, o signora (Tebaldo, Elisabetta, Carlo)
09 - L'ira fatale e suonata! (Elisabetta, Carlo, Coro)
10 - Il glorioso Re di Francia (Lerma, Coro, Elisabetta, Carlo)
Atto II
11 - Carlo, il sommo imperatore (Coro, Frate)
12 - Al chiostro di San Giusto (Carlo, Frate)
13 - E lui!... desso... l'infante! (Rodrigo, Carlo)
14 - Dio, che nell'alma infondere (Rodrigo, Carlo, Coro)
15 - Sotto ai folti, immensi abeti (Coro, Tebaldo, Eboli)
16 - Nel giardin - del bello Saracin ostello (Eboli, Tebaldo, Coro)
17 - La regina! (Coro, Eboli, Elisabetta, Tebaldo, Rodrigo)
18 - Che mai si fa nel suol francese (Eboli, Rodrigo, Elisabetta)
19 - Carlo, ch'e sol - il nostro amore (Rodrigo, Eboli, Elisabetta)
20 - Io vengo a domandar (Carlo, Elisabetta)
21 - Perduto ben, mio sol tesor (Carlo, Elisabetta)
22 - Sotto il mio pie si dischiuda la terra (Carlo, Elisabetta)
23 - Il re! (Tebaldo, Filippo, Coro)
24 - Non pianger, mia compagna (Elisabetta, Coro, Rodrigo)
25 - Restate! (Filippo, Rodrigo)
26 - O Signor, di Fiandra arrivo (Rodrigo, Filippo)
27 - Quest'e la pace che voi date al mondo? (Rodrigo, Filippo)
28 - Oso lo sguardo tuo penetrar (Filippo, Rodrigo)
Atto III
29 - Introduzione
30 - Quanti fior e quante stelle (Coro)
31 - Deh! vieni a me! (Elisabetta, Eboli, Coro)
32 - A mezzanotte ai giardin della Regina (Carlo, Eboli, Rodrigo)
33 - Al mio furor sfuggite invano. (Eboli, Rodrigo, Carlo)
34 - Trema per te, falso figluiolo (Eboli, Carlo, Rodrigo)
35 - Carlo, se mai su te fogli importanti (Rodrigo, Carlo)
36 - Spuntato ecco il di d'esultanza (Coro)
37 - Oh la porta sacra del tempio! (Araldo, Coro, Filippo)
38 - Qui Carlo! O ciel! (Elisabetta, Rodrigo, Filippo, Carlo, Coro)
39 - Sire; egli e tempo ch'io viva. (Carlo, Filippo, Elisabetta, Rodrigo, Coro)
40 - O ciel! Tu! Rodrigo! (Carlo, Coro, Filippo, Voce)
Atto IV
41 - Introduzione
42 - Ella giammai m'amo!... (Filippo)
43 - Il grande Inquisitor! (Lerma, Inquisitore, Filippo)
44 - Nell'ispano suol mai l'eresia domino (Inquisitore, Filippo)
45 - No, giammai! (Filippo, Inquisitore)
46 - Giustizia! o sire. (Elisabetta, Filippo)
47 - Ben lo sapete, - un di promessa (Elisabetta)
48 - Soccorso alla Regina! (Filippo, Eboli, Rodrigo)
49 - Ah! si maledetto, sospetto fatale (Filippo, Rodrigo, Eboli, Elisabetta)
50 - Pieta! perdon!... per la rea che si pente (Eboli, Elisabetta)
51 - O don fatale, o don crudel (Eboli)
52 - Son io, mio Carlo. (Rodrigo, Carlo)
53 - Per me giunto e il di supremo (Rodrigo)
54 - Che parli tu di morte? (Carlo, Rodrigo)
55 - O Carlo, ascolta, la madre t'aspetta (Rodrigo)
56 - Io morro, ma lieto in core (Rodrigo)
57 - Carlo il brando ormai riprendi (Filippo, Carlo)
58 - Chi rende a me quell'uom? (Filippo, Carlo, Coro)
59 - Ciel! suona a stormo! (Coro, Lerma, Filippo, Eboli, Inquisitore)
Atto V
60 - Introduzione
61 - Tu che le vanita conoscesti del mondo (Elisabetta)
62 - E' dessa!... Un detto, un sol (Elisabetta, Carlo)
63 - Vago sogno m'arrise... (Carlo, Elisabetta)
64 - Ma lassu ci vedremo (Elisabetta, Carlo)
65 - Si, per sempre! (Filippo, Inquisitore, Elisabetta, Carlo, Coro)

Mp3 - 44100 Hz - 128 kbps

vagy


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése